Sunday, January 18, 2015

Mägeden pett!

... ehk kontrollimise laastavast mõjust harmoonilise isiksuse kujunemisele

Siin on ikka neetult ilus. Iga jumala päev on keegi puud ja maad uue puhta lumega ära koristanud. Ja täna hommikul tööle sõites (pühapäeva auks juhtus see alles poole 10 paiku) oli vaateväljas kolm taevast korraga. Justnagu mingi vana Skandinaavia värk. Meie olime all-ilmas. Nii ilusas all-ilmas olen ma täiesti nõus olema.
"Kolm taevast" tähendab seda, et all oli valge mägi, siis ilus helesinine taevas, siis valge pilvetriip - ilus, paks, ühtlane, silmapiirist simapiirini, siis sinine taevatriip, siis samasugune valge nagu eelpool kirjeldet ja siis lõpuks sinine "päristaevas".
*   *   *
Ega keegi meid ju õpetanud. Puha omaenda elutarkus, millega etteantud ruumidele lähenesime. 
Esimestel päevadel tabas mind paras eufooria, kui kuskilt salapraost tolmurulli leidsin või kui taipasin tugitooli pealmise istmepadja tolmu imemiseks üles tõsta ja seal oligi mingi lapse joonistus vahel. Või avastasin mingi vaevumärgatava äkapleki kapiukse avamiseks mõeldud süvendiliistu seest. Ükspäev tupsutasin hoolega plekikest muusikamasina musta tekstiilkanga peal ja - kätte sain!
Mõtle, kui tore, et selle avastasin mina ja mitte klient, mõtlesin. Mõtle, kui tore, et ta saab tulla niiiii puhtasse tuppa! See oli justnagu omamoodi võidujooks kliendiga, et kes enne äka leiab. Ja mina võitsin kogu aeg. Selline uhke tunne oli kohe hinges.

Aeg-ajalt, kui oli mingi suurem saast ees ja Iso Possu nähtaval, siis ikka küsisime, kuidas tema selle lahendaks. Mõne nipi saimegi.
Nii see meie elukene veeres. Mina olin vannitoas juba kraadi riistvõimlemises omandamas. "Mägeden pett," ütleb Võru Matkaklubi rahvatarkus. Nii on!.

 "Mägeden pett!" - meie tänane lõunasöögivaade.

Te ei kujuta ette, kuidas üks ukseklaas või peegel võib sulle ausa näoga otsa vaadata ja kinnitada: "Ma olen puhas. Täiesti puhas!" Ja siis, nagu sa oled kergelt kummardunud, et vetsupott ette võtta, märkad silmanurgast: "Raisk! Ta valetas mulle!" Teed sellele plekikesele, mida minut tagasi üldse olemas ei olnud, 1-0 ära. Nüüd oled vetsupoti juurde kükki laskunud ja - voila! sinna üles klaasile on veel üks plekk tekkinud!
Nüüd ma enam enne vetsupotti ette ei võta, kui olen neid klaase nagu riigireetur igast asendist piilunud - ülevalt, alt, küljelt ja lava pealt. Kraanikaussidega on sama lugu. Need ka pesemist ei armasta ja teevad nägu, nagu oleksid puhtad. Endal on - kui poolkükki laskuda ja külje pealt vaadata - veenire jälg põse peal. Sellist üleshüpetega kükktantsu trenni oli täna näiteks 7 korda.

Ja siis need nikkelpinnad - neid ma armastan! Nii säravad tegelased!
Olen ise mõnikord saunast tulles väsinult maha istunud ja märganud, et dušikraan altpoolt... Nojah. Lõin neid siis igast küljest läikima, endal ikka seesama tunne: Haa! Kui Sina, klient, nüüd tuled, siis sa võid imetleda, kuidas need ka altpoolt säravad nagu papi mantel Petseri kloostris! 
Nikkel- ja kroompindadel on kah mõnikord vigureid varuks. Sa poleerid ta läikima ja siis mõne minuti pärast võib mõni prügikast vabalt teha nägu, et temast siinmajas ei hoolita. Kraanid ja segistid üldjuhul nii alatult ei käitu, ehkki nendegi hulgas võib üksikuid kaabakaid esineda.

Ja siis tuleb Ülevaataja. (Jumala hea, et ta tuleb ja vaatab!!) On täitsa ükskõik, kes see Ülevaataja on  - Iso Possu, Ave Maria või Eira - ta oskab veel mingi liigutuse teha, mis jätab sulle mulje, et ikka pole piisavalt hästi. Ta nühib sedasama prügikasti, millega sina olid juba tünga saanud. See kõik ei ole mingi alavääristava või mahategeva tooniga, pigem, et "Tee nii, siis saab veel parem." - no näiteks, et dušid võiksid olla "näoga seina poole". Seda öeldakse sulle siis, kui sa oled 7 päeva koristanud...
Tegelikult annab see ülevaatus meile Kailiga omamoodi turvatunde, et kõik on korras. Aga ma ei mõtle enam, et küll on tore, et seda ei leidnud klient. Ma mõtlen: "Jess! Mina leidsin ja mitte kontroll!" Aga see pole mu meelest enam nii tore mõte nagu see esimene...

Lootsin, et kui täna on pühapäev, siis teeb Kaili mulle pannkooke. Tutkit! Kaili ütles hoopis, et kuna on pühapäev, siis läheme kell seitse magama.
Igatahes hakkame me varsti vaikselt uurima, kuidas siin lood suusatamisega on.  Eelkõige suuskadega. Sest me ei kavatse ennast ometi surnuks töötada!


3 comments:

  1. Ta sai täna, esmaspäeval oma koogid. Küll mitte päris need vanaema omad a mina pole süüdi, et nad meile kõrgema sordi jahu asemel täisterajahu olid jätnud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ma sai kah täämbä kuuka, vanamiis esi tei :-)

      Delete
  2. ma kah sai kuuki, esi tei ja esi sei.... nu olgu, latsele andsõ õks kh. a meil olliva koogi õks kõrralikust jahust ;)

    ReplyDelete