Tuesday, September 13, 2016

Kraatrid, haned ja horoskoobid

 Selle pildi peal oleme me veel sõbrad.


Taustaks on Mývatn, sääse- ja/või kärbsejärv. „Vatn” on lisaks sellele, et järv, veel ka vesi. Sääsevee järv seega. No ei saa üks normaalne sääsk sellise tuulega ringi lennata! Aga lendavad! Siin lendavad! Isegi praegu, peaaegu keset talve – mõni aasta tagasi olla neil siin septembri keskel talv peale hakanud – lendavad. Ma olen kindel, et kui korraldataks sääse-OM, siis Islandi omad võidaksid. Kärbeskaalu omad vähemalt. Sest sääsed on siin sellised kidurakesed, need pisemat sorti, kelle tulekut sa ei kuule. Eestis. Siin kuuleb, sest nad on ilmüüratutesse parvedesse kogunenud ja sellise kooritantsu tõttu täitsa kuuldavad. 

Sääsevee järv on järjekordne ornitoloogide peopaik. Kuna siin on nii palju sääski, siis on palju ka sääsesöödikuid. "Kusagil mujal maailmas pole võimalik näha nii palju erinevaid pardiliike ühes kohas ja seetõttu on järv eriti populaarne linnuvaatlejate hulgas," on kusagil öeldud. Meie vaatlesime parte plakati pealt. Minu vaieldamatuks lemmikuks sai sealt part nimega Odini hani. 

Vahepala: Just praegu käis üks prantsuse vanatädi mul siin retseptsioonis, astus sisse meestvetsu, siis naiste omasse – kumbki ei sobinud. Ma ei osanud ka rohkem variante välja pakkuda. Siis pani tädi käed põse alla ja silmad kinni. Ahhaa, ta vist otsib hoopis oma tuba taga! Nii olnudki. Tädi oli väga õnnelik, kui ma ta uksest välja viskasin (toad on teises tiivas). 

 Mývatn on ju ikka jälle üks kohustuslik turistiring. Me olime selle ringi juba korra ära teinud ja kohustused täitnud, kuid tookord oli varakevad ja üdini hall aeg. Ja kuna ta tookord meile niiväga muljet ei avaldanudki, siis lasime tal rahulikult õiget aega oodata. Näiteks kuldset sügist. 
Mývatni pindala on 37 km2, keskmine sügavus 2,5 m ning suurim sügavus 4,5 m.

 Prospektid lubasid igasuguseid kraatreid, päris ja mängu. Me siis ikka käisime pärise juures ka ära, ehkki, noh, tuul ja eks neid kraatreid ole juba nähtud ka ja nii edasi. Õnneks ei pidanud kuskile matkama, parkla oli ilusasti kraatri serva peale ehitatud.
Viti kraater ehk Põrgukraater ja järv selle sisse tekkisid 1724. aastal, kui Krafla 5 aastat jutti tuld andis. Läbimõõtu 320 m, sügavust 33 m.
(Viti nime kandis ka mullune soojaveeauk Askja kaldeeras).


Viti kraater
 
Aga pseudokraatritest ei teadnud me midagi, et kust need saadud ja kes nad teinud on. Pseudokraatreid on Sääsevee lõunaservas kohe hulgim. Kannavad nime Skútustaðir. Need olla tekkinud nõnda, et kui kuum laava voolab üle soise ala, siis allolev vesi aurustub, tekib ilmatusuur õhumull ja siis see mull läheb ühel hetkel lõhki nagu mullid ikka.

Pseudokraatrid Myvatni järves...
 ... ja järve ääres.

Ja me olime Kailiga ikka veel sõbrad. Sest päike paistis, tuuleke tõmbas ja maailm oli värviline.


See ainult tundub teile hall. Tegelikult on hallide laavalahmakate vahel uskumatult värviline.



Ja kui me siis ükskord koju jõudsime, oli ju kohe vaja netti minna ja järele vaadata, et kes kallil kodumaal kellele jälle vahepeal midagi öelnud on. Niimoodi Delfi uudiste pealkirju kerides jõudsin horoskoobini: „Lõvi peab ettevaatlik olema. Skorpion võib tema raha ära võtta.”. Ma ei hakanud edasi lugemagi, ütlesin Kailile kohe ja ausalt, et mina kardan, et nüüd on meie sõprusel ots peal ja sina oled kõiges süüdi. Kaili püüdis tagasi ajada, et võib-olla ta ei olegi skorpion, et ta mõnikord on ambur ka, aga mina ütlesin, et ära hakka siin midagi oda loopima, mina kavatsen nüüd ettevaatlik olla ja lähen igaks juhuks magama. Et ma juhuslikult midagi ettevaatamatut ei teeks. Ja üldse. 
Panin silmad kinni ja vajusin paugupealt sügavasse unne – nii, nagu puhta südametunnistusega inimene seda ikka teeb.

Kaili hiilib hommikul salaja tööle – tal on hommikusöögivahetus. Lõunapausi ajal kurdab, et tal ei tulnud öösel uni.

Aga mina seda kõike veel ei tea. Mina ärkan omal ajal, võtan neti lahti ja leian postkastist „Ametliku teadaande.” Süda hakkab kohe halba aimama. Elukogenud inimene, mis teha. Või tunnete teie kedagi, kes oleks saanud täiesti ootamatult mõne toreda ametliku teadaande? Teen kirja lahti. Pikk joru peenikest teksti, kuni: "21. augustil kell 14.24 on minule kuuluv Honda Civic ületanud Tallinn-Luhamaa maantee 127. kilomeetril kiirust ja sõitnud 50-alal 65-ga. Trahv..."
21. augustil me alustasime sõitu Islandile. 65 ei ole mingi kiirus, kui inimene Islandile läheb! Pealegi oli see minu sünnipäev. Krt, sünnipäeval trahvivad inimest! Ja muuseas, juba teist korda minu elus! Ja kuna kõik tahtsid mulle sel päeval kogu aeg midagi toredat öelda, siis oli Kaili roolis. KRT! Kaili oli roolis!

Ma hakkan nüüd iga päev horoskoope lugema.

No comments:

Post a Comment