Tuesday, October 25, 2016

Islandi kanged naised

 22. oktoobril algas Islandis kalendri järgi talv.
25. oktoobril tuli Eestis maha esimene lumi. 5 cm. Meil siin saare lõunaservas tuli ka samal päeval esimene lumi, ehkki see ei jõudnud päris põrandani - alumine serv jäi endiselt märjaks - nii, nagu ta siin juba pikemat aega olnud on. Aga pilt oli sellegipoolest meie jaoks uutmoodi ilus.


24. oktoobril 1975 läinud Islandi naised tänavatele. Tervelt 90 % naistest lahkunud töökohast ja ka kodudest. Mehed saanud hädavaevu hakkama.
Tookordse naiste streigi põhjuseks oli sooline ebavõrdsus. Järgmisel aastal võttis Islandi parlament vastu soolise võrdõiguslikkuse seaduse. Viis aastat hiljem (1980) valis Island endale maailma esimese naispresidendi.
Vaatamata eelnevale on Islandil sama mure, mis mujalgi: naiste töö on kehvemini tasustatud. Naiste keskmine palk on 70.3% meeste omast. Teisiti sõnastatuna-ümber arvutatuna: kui tööpäev algab kell 9 ja lõpeb kell 17, siis naistele makstakse nende töö eest kella 14.38-ni. Nii ongi ametiühingud ja naiste organisatsioonid naisi tagant torkinud, et 1975. aasta ettevõtmist korrata ja 24. oktoobril lõpetasid paljud naised üle Islandi tööpäeva kell 14.38, üle maa korraldati protestimiitinguid.
*   *   *
Islandi esindaja iludusvõistlustel Miss Grand International 2016, 21-aastane võimleja Arna Ýr Jónsdóttir, ei lähe finaalis lavale. "Mina ei lase endale öelda, et ma olen lava jaoks liiga paks," kirjutab ta oma FB-lehel.
Võistluste juhtkond olevat Arna Ýril soovitanud nädal aega enne finaali hommikusöögist loobuda, lõuna ajal ainult salatit süüa ja õhtul ainult vett juua. "Kui korraldajad tõesti tahavad, et ma alla võtaksin, siis ei ole nad seda ära teeninud, et ma top 10 hulgas olen - sellisena, nagu ma olen. Jah, mul on veidi laiemad õlad kui mõnel teisel tüdrukul siin, kuid see tuleb sellest, et ma kuulusin Islandi koondisesse kergejõustikus ja ma olen selle üle väga uhke!
Ja sõitiski Las Vegasest koju.
"Ma sõidan koju võitjana ja kõige uhkema islandlasena," kirjutab ta FB-s.
Artikkel koos ilusa ja uhke tüdruku piltidega on siin. 
Ja kõige selle poolt ja vastuarvajad on ka päris toredad :).  
*   *   *
 Mis te arvate, kus me veetsime need kaks vihmavaba tundi, mis meie puhkepäevadesse jäid? Õige, liustiku juures käisime! Ühe järgmise sabakese juures. Saba nimi oli Hoffelljökull.

Saba all on loomulikult jälle kraatrid ja kaldeerad jne - seda võib kahtlustada juba nende mustade jääpankade toel ja siis infotahvlitelt kinnitust saada. Ja kui kõik eelmised liustikud on kõik pikkuses kõvasti kokku tõmmanud, siis see ei laia enam niimoodi, nagu vanal heal ajal.
Pakk, mille me neljapäeval Islandilt Eesti poole teele panime, jõudis kohale teisipäeval. Kirjadel kulus minevaasta sama tee läbimiseks kaks nädalat...

No comments:

Post a Comment